استرداد مالیات اضافه بر درآمد حقوق حداکثر ظرف 3 روز کاری

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با ابلاغ بخشنامه ای، سازوکار استرداد مالیات بر درآمد حقوقِ اضافه کسرشده را تعیین کرد؛ بر این اساس، پس از احراز اضافه پرداخت و نداشتن بدهی قطعی مالیاتی، مبالغ قابل استرداد حداکثر ظرف سه روز کاری به حساب حقوق بگیران واریز می شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ سیدمحمدهادی سبحانیان در این بخشنامه با استناد مواد 87، 242 و 243 قانون مالیات های مستقیم، سازوکار روشنی برای بازگرداندن مبالغ اضافه کسرشده به حقوق بگیران تعیین کرده و تکلیف هر یک از ادارات کل را در این فرایند به روشنی مشخص کرده است.

بر اساس این ابلاغیه، در مواردی که مالیات بر درآمد حقوق بیش از مالیات متعلق پرداخت شده باشد و حقوق بگیر مطابق بند (2) بخشنامه شماره 200/1403/50 مورخ 1403/11/14 درخواست استرداد را ثبت کرده باشد، اداره کل محل سکونت مودی پس از رسیدگی و احراز مازاد بودن مالیات پرداختی و نداشتن بدهی قطعی دیگر، مشخصات و شماره شبا (حساب) ذی نفع را (با رعایت مدت قانونی) به اداره کل امور مالیاتی دریافت کننده مالیات، جهت استرداد مالیات اعلام می کند.

در این بخشنامه تأکید شده است: در صورت وجود بدهی قطعی مالیاتی، مبلغ اضافه پرداختی ابتدا به حساب بدهی منظور می شود و تنها مازاد آن مطابق ضوابط اعلامی به حقوق بگیر مسترد خواهد شد.

همچنین اداره کل دریافت کننده مالیات موظف است ظرف حداکثر سه روز کاری از محل وصولی های جاری، مبالغ قابل استرداد را به حساب ذی نفع واریز و نتیجه را به همراه مستندات قانونی به اداره کل محل سکونت مودی ارسال کند.

بر اساس این ابلاغیه، معاونت فناوری های مالیاتی نیز مکلف شده است امکان دسترسی برخط ادارات کل امور مالیاتی محل سکونت حقوق بگیران را به اطلاعات حقوق و دستمزد و مالیات پرداختی آنان در سامانه های مربوطه فراهم آورد؛ اقدامی که بستر تسریع در رسیدگی و جلوگیری از مراجعات حضوری مودیان را فراهم می کند.

نظرات

captcha